måndag 31 december 2012

12 bästa böckerna och de 12 bäst seriealbumen från 2012!

Förra året såg jag många Booktubers som gjorde videos med de "11 bästa böckerna från 2011" och nu kör de alltså de "12 bästa böckerna från 2012". Jag vill också börja med den traditionen men då jag inte hade tid att spela in någon video (får kanske bli nästa år) så kör vi ett vanligt list-inlägg istället =).

Men att välja bara 12 visade sig vara för svårt, så jag fuskar lite och kör 12 bästa böckerna och 12 bästa seriealbumen istället, så får jag välja lite mer. Plus annars skulle typ hela listan bara bestå av seriealbum då jag tenderar att ge dem högre betyg. Men var ändå svårt, Game of Thrones och Zelda 2 hade jag gärna sett med på listan men nu läste jag så himla mycket bra så de fick helt enkelt inte plats. Så kan det gå!

Har förresten inte heller räknat med omläsningar, annars hade hela listan bara bestått av Harry Potter böcker...

Så för att sluta babbla ger jag er här min topplista för 2012:

De 12 bästa Böckerna år 2012

12. Rör mig inte! av Tahereh Mafi  
En bok som inte var världens mest speciella kanske
men den sög verkligen in mig i boken.

11. Before I Fall av Lauren Oliver
Det var någon med den här boken som fick mig att bli riktigt gripen, vissa har sagt att den är ytlig och de var den emellanåt men jag fastnade ändå för karaktärerna och den intressanta handlingen.


10. Hypnotisören av Lars Kepler  
Boken som fick mig att få tillbaka deckarsuget.

9. Kråkflickan av Jerker Eriksson,
Håkan Axlander-Sundquist
En bok som på riktigt fick mig att tro att min kompis var en mördare. Som visserligen också berodde på att jag var nyvaken och inte hade linser på men ändå en riktigt kuslig deckare.

8. Demonglass av Rachel Hawkins
Minns egentligen inte vad boken innehöll men minns att jag inte kunde sluta läsa och hade ett leende på läpparna medan jag läste. En charmig huvudkaraktär och en intressant värld.

7. City of Fallen Angels by Cassandra Clare
Inte favoriten i serien men hela serien i sig älskar jag, karaktärerna är så roliga
och miljön så gripande och spännande.

6. Identical by Ellen Hopkins
En riktigt gruvlig bok skriven i vers. Som grep tag i mig och hade en ordenlig
klump i magen när en var utläst men var samtidigt fin och gripande!

5. City of Glass av Cassandra Clare
Som jag skrev om City of Fallen Angels så är detta en serie med älskvärda karaktärer som jag bryr mig om på riktigt. Denna var som ett avslut på serien och ett väldigt bra sådant, hade kunnat sluta med denna men är glad att de fortsatte, var snäppet bättre än 4an.

4. Äta djur av Jonathan Safran Foer
Svår bok att rangordna i en topplista. Något långsam att läsa och är inte lik de böcker jag vanligtvis läser men hur rangordnar man en bok som ändrade ens liv? Inte många böcker som jag kan säga det om.

En bok jag tycker alla borde läsa, ska man äta kött ska man i alla fall veta vad de djuren man äter offrar för att man ska få äta dem, tycker ni inte? Det är det minsta de förtjänar ^^ För kött är ju gott, det tycker tyvärr jag med men då ska man veta vad man äter också tycker jag.

3. Dealing with Dragons av Patricia C. Wrede
Minnet av de andra böckerna drar ner hur mycket jag egentligen älskade den här. Vilket är väldigt synd. Log när jag läste denna och längtade hem för att läsa den. En rolig och en riktig mysbok. Så himla tråkig bara att resten av serien inte behöll samma mått.

2. Cinder by Marissa Meyer
Så som Dealing with dragons så längtade jag hem för att få läsa denna och sorgligt men sant har det inte varit många böcker som gjort det i år. Vet inte om jag blivit för kräsen eller om jag inte har haft samma förmåga att sugas in i böcker sen jag blev bokbloggare och läser för mycket....

I vilket fall innehöll denna bok söta och annorlunda karaktärer som jag brydde mig om. Något sorglig men mycket bra fairy tale retelling.

Vilket innebär att den bästa boken för 2012 är.....

1. Eld av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
Förra året var det lätt att välja vinnare, Själens osaliga längtan var verkligen speciell för mig men denna gång var det svårare, ingen som jag kom på direkt. Trodde inte jag skulle välja denna för jag kom inte att tänka på den först. Men när jag sen tänkte tillbaka på att det är en tegelsten på 633 sidor som jag slukade som att det var en kortis. En bok som jag grät och var nervös för karaktärerna på ett sätt som jag var för HP karaktärerna, ja då säger det en hel del. För det är ju ändå så bra betyg en bok kan få (utan att kunna toppa HP då, som är omöjligt). En bok som ger mig känslan i magen som bara riktiga favoritböcker kan göra ^^.

De 12 bästa
Seriealbumen/Grafisk novellerna/Bilderböckerna:


12. Död kompis av Simon Gärdenfors
Ett album som både var sorgligt och roligt. Men framförallt vackert!

11. Alena av Kim W. Andersson
Snyggt, kusligt och riktigt bra!

10. Vampire Academy: The Graphic Novel
Gillar du böckerna och längtar du till filmatiseringen ska du definitivt läsa dessa!

9. Lou! av Julien Neel
Riktigt sött litet album som gav mer än jag trodde.

8. TWD vol3 av Robert Kirkman
Älskar serien i sin helhet och tror jag gillade detta album bäst,
så grymt så mycket död!

7. Love Hurts av Kim W. Andersson
På tal om död har vi denna pärla.. riktigt skönt album med massa små historier som alla är konstigare än den föregående.

6. Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna av William Joyce 
Fint, så fint =).

5. Buffy the Vampire Slayer Omnibus vol 1 av Joss Whedon
Minnet av vol 2 gör att jag inte minns ettan som lika bra som jag egentligen tyckte. Vilket är tråkigt för denna älskade jag verkligen. Som Buffy fan är detta ett måste!

4. Zita the Spacegirl av Ben Hatke
Ett underbart album med härliga och unika karaktärer och filurer.

3. Mamette : änglar och duvor av Nob
Ett sött album om ett tants liv som väcker en känslomässig berg och dalbana och tar sig upp på en tredjeplats för 2012. Bra gjort!

2. Ankomsten av Shaun Tan
Ett album helt utan text men som berättar historien som om de vore det enklaste i världen. Var beredd på känslostorm ^^


Vilket innebär att den bästa grafiska novellen för 2012 är.....


1. Anya's Ghost by Vera Brosgol
Ett underbart album med charmiga karaktärer och en spännande och originell historia. Fint tecknat och har allt jag kräver av en bra seriealbum. Fick hålla mig för att inte läsa ut allt direkt, ville spara det och ville inte att den skulle ta slut. Kommer inte glömma denna upplevelse på länge! Läs!



Oj va svårt det var att välja, velar fortfarande om ordningen fram och tillbaka,
så tro inte att detta är skrivet i sten. Ta rangordningen med en gnutta salt :P

Jag TAGGAR alla som är sugna att göra samma sak!
Vilka var era 12 bästa böcker/seriealbum år 2012?

För de bästa böckerna för 2011 kika in HÄR.


Gott nytt år allihopa! 

Hoppas 2013 blir lika bra som 2012 ^^ 

7 kommentarer :

  1. Jag klarar inte av att rangordna; tittar på en bok och tänker "Oh så bra", sen tänker jag på en annan som känns precis lika bra, osv... Så för min del fick det bli en genomgång med serier jag verkligen gillade, utan att utnämna någon till allra bäst :-)

    Och nu tror jag jag ska leta upp de där Cassandra Clare-böckerna, blev sugen.

    SvaraRadera
  2. Det är så kul med alla topplistor som gör så här års! :)

    SvaraRadera
  3. Kul lista! En sån ska jag göra nästa år ^^

    SvaraRadera
  4. Buffy-omnibus: jag tycker bäst om tvåan trots allt. A stake to the heart är det som lyfter den. Och så Dru&Spike, som iofs har en ännu bättre serie i ettan.

    SvaraRadera
  5. Jag har typ inte läst några av de här böckerna (speciellt inte serieböcker - som jag tänker försöka läsa mer av i år) men jag ÄLSKAR Äta djur. Det är min bästa non-fiction bok. Tycker också den borde vara obligatorisk läsning för människor som äter.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...