tisdag 19 februari 2013

Gästinlägg: Blodsmagi av Tessa Gratton

Första gästinlägget på bloggen =). Spännande spännande!

Detta är en gästrecension av min kära irl kompis Sandra. Läs och kommentera mycket och snällt nu, så att hon förstår hur kul det är att blogga och skaffar sig en egen blogg!
Titel: Blodsmagi
Författare: Tessa Gratton
Originaltitel: Blood magic
Förlag:  B Wahlströms
Antal sidor: 383 sidor.
Språk: Svenska.
Serie: Ja del ETT.
Rec-ex: Ja, från Booked.

Beskrivning från Adlibris:

Det börjar oskyldigt:
Rita en cirkel på marken ... lägg ett dött löv I mitten ... strö över lite salt ... läs en formel på latin ... tillfoga några droppar färskt blod.

Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod.

Men boken är inte det enda som är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det så vill hon vara med honom.
Inbunden: [Adlibris][Bokus][CDON] E-bok: [Adlibris][Bokus][CDON]

Kommentarer:

Blodsmagi är en ganska mörk bok om magi där ens eget blod används som en typ av katalysator för att få magin att fungera. Jag tycker det är en mycket intressant tolkning av hur magi används som Tessa Gratton har gjort, men det är verkligen ingen solskens historia. Är du lite känslig för blod så är detta definitivt inte boken för dig. Trots allt blodet är det en ganska spännande historia, även om jag kunde lista ut vem som var den "onde" lite i förväg :).

Boken är skriven ur olika synvinklar, framförallt Sillas och Nicholas. Utöver deras synvinklar som utspelar sig i nutid får man också läsa utdrag ur Josephine Darly's dagbok. I början tyckte jag det var lite förvirrande med de olika synvinklarna även om det står i början vem det är glömde jag bort det ibland och fick läsa om några rader för att förstå vem som gjorde vad. Jag tycker om Silla. Man kommer henne ganska nära när man får läsa ur hennes synvinkel. Nicholas är helt okej men jag tycker inte man kommer honom lika nära trots att man får följa honom nästan lika mycket som Silla. Texten i boken flyter på bra, men jag vet inte hur den är på engelska då jag läste den på svenska. Det var ingenting i översättningen jag direkt störde mig på i alla fall.

Sammanfattning:  

En helt okej bok men inte så där superbra. Fast jag läste ändå ut den på två dagar, vilket ändå är ett helt okej betyg. Spännande tolkning av hur magi fungerar och jag är nyfiken på hur Tessa Gratton kommer fortsätta med sin serie om blodsmagi.


Denna boken fick jag som recensionexemplar från Booked. Tack så mycket!

3 kommentarer :

  1. Verkligen en bra recension! :D
    Så snart mitt köpstopp är över ska jag ta och läsa boken! :) Den verkar så bra.

    SvaraRadera
  2. Låter spännande! Trevlig recension!!
    KRAM CISSI

    SvaraRadera
  3. En bra recension! :D En bok som jag ser fram emot att läsa (trots det blodiga).

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...