torsdag 22 augusti 2013

Francesca av Melina Marchetta

Titel: Francesca
Författare: Melina Marchetta
Originaltitel: Saving Francesca
Antal sidor: 272 sidor
Språk: Svenska
Serie: Nej fristående. 
Rec-ex: Ja, från X-Publishing. Tack!

(utläst 1 juli 2013)

Beskrivning från Adlibris:

Jag fattar inte att jag sade det högt. Sanningen befriar inte. Den gör dig obekväm och generad och försvarslös och röd i ansiktet och skräckslagen och livrädd och sårbar. Men fri? Jag känner mig inte fri. Jag känner mig förjävlig.

Francesca börjar den nya terminen på en före detta pojkskola som precis öppnat sina portar för tjejer. Hon saknar fortfarande sina gamla vänner, och helt plötsligt har hennes mamma fått ett sammanbrott och kan knappt ta sig ur sängen. Inget blir bättre av att ansvaret för familjen läggs på Francescas axlar, och hon står till sist alldeles ensam. Men kanske finns stödet där hon inte anar.det.
Danskt Band: [Adlibris][Bokus][CDON] 

Kommentarer:

Hade av någon anledning jättesvårt att komma in i boken. Läste alla meningar fel och kunde inte alls hålla koll på alla karaktärer.... 

Men sen när det släppte och jag inte brydde mig lika mycket om att veta vem alla karaktärer var så blev det bättre. Tyckte ändå det blev en rätt trevlig läsning. Men gav mig inte så mycket som jag hade hoppats på.  En mysig läsning och lagom för någon som hade lite lässvacka men inget jag kommer minnas.


Sammanfattning:  

En söt bok och en trevlig läsning men har inte något starkare minne av den. Kommer knappt ihåg vad den handlade om och läste ut den för bara en och en halv månad sen.. Hade hoppats på mer.

Random tankar:

Skum mamma hon har och skumt att hon inte säger "mamma" utan hennes mammas namn hela tiden.

Älskar att de pratar om Buffy så ofta! ^_^

Omslag/utgåvor:

1.  Tråkigt omslag. Säger mig inget, hade inte plockat upp boken.
Häftad: [Adlibris]
2.  Detta omslaget gillar jag dock starkt. Snyggt och passar med innehållet.
Pocket: [CDON], E-bok: [CDON]

Tycker det svenska omslaget är ursnyggt. Är inte alls lika lysande grön som på bilden ovan utan är jättefin ^^.

Recensioner från andra bloggar: 

Sagan om sagornaI bokens värld,  Nilmas bokhylla, Böckerx3, Fiktiviteter.

3 kommentarer :

  1. Vill så gärna läsa den här boken! Synd att böcker ska vara så dyra.

    SvaraRadera
  2. Haha, och jag som inte alls gillar det svenska omslaget! ^^ Tycker det passar rätt bra till innehållet, men gillar inte att se på det...

    Synd att du inte fastnade för den. När jag läste den älskade jag den och det var en av mina bästa läsupplevelser i juli.

    SvaraRadera
  3. Svar: Den filmen var verkligen bra! Den känns vagt bekant, men jag har inget minne av att jag har sett den innan. Känns lite som att man skulle filmatiserat en scen ur Egalias döttrar, eller för all del precis vad de ha gjort - en vardagsscen där de bara vänt på det.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...