onsdag 18 september 2013

Svindlande höjder - Seriealbumet

Titel: Svindlande höjder 
Författare: Emily Brontë och Seán M Wilson
Originaltitel: Wuthering Heights
Antal sidor: 157 sidor
Språk: Svenska
Serie: Nej.
Rec-ex: Ja, från Argasso bokförlag.

(utläst Juli 2013)

Beskrivning från Adlibris:

När mr Lockwood hyr en lantgård av den mystiske mr Heathcliff får han en inblick i sin hyresvärds turbulenta förflutna. Han får höra om hans odödliga kärlek till Catherine Earshaw, som hemsöker Heathcliff bortom graven, och om hans hämndlystna, tyranniska sätt att behandla alla som vågar ställa sig i hans väg. Ska Lockwood lyckas undgå att dras in i Heathcliffs våldsamma värld?
Danskt-band: [Adlibris][Bokus][CDON]

Kommentarer:

Som tidigare delar i denna "serie" av klassiker som seriealbumatiserats så börjar boken med ett persongalleri, vilket är bra då jag annars har svårt att hänga med vilka alla karraktärer är. Men tyvärr innebar det också en massa spoilers så redan innan jag började läsa visste jag typ hur det skulle sluta. Inte så kul för mig som inte läst boken innan, men för er alla andra som gjort det eller sett någon filmatisering gör det förstås inte lika mycket. Sedan sög det ännu mer att jag trots persongalleri hade svårt att se vem som var vem...

Ännu en gång suckar jag också åt att de döper alla till samma namn. Blir så galet förvirrande. Hade aldrig kunnat läsa boken. Skulle inte fatta någonting, nu har de iallafall liite annorlunda utseende så man kan skilja dem åt lite.

Så nja ingen höjdare tyckte jag inte detta var tyvärr. Som de andra albumen är det jättekul för mig som inte orkar läsa klassikerna att ändå få ta del av dessa superkända historier men mer än det är det inte.


Random tankar:

- Tycker fortfarande att det är förvånande och konstigt att dessa klassiker innehåller spöken och övernaturligheter. Så okunnig på hur böcker skrevs på den tiden. Intressant att sånt var populärt även då =). Men tråkigt att hemsökande spöket nämns så lite. DET hade gjort berättelsen mer intressant än all relationsdrama och tråkiga intriger.

- Alltså de är ju snobbar och knäppjökar allihop. Man blir ju alldeles tokig på dem. Vilka vidriga människor hela bunten är, speciellt Heathcliff. 

1 kommentar :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...