fredag 10 oktober 2014

Filmrecensioner x 5: Vampire Academy, Divergent, Book Thief, Veronica Mars & Ender's Game

Tänkte att det var dags för lite försenade filmrecensioner på filmer jag sett i sommar. Har blivit en hel del filmatiseringar som har setts nu i år så börjar här med fem så kommer nog snart ett inlägg med resten.  Små spoilervarningar för er som inte läst böckerna än btw!

Vampire Academy: Blood sisters (2014)

Bok: Vampire Academy by Richelle Mead

Minirecension:

Vet många som verkligen ogillade den här filmen men jag gillade den ändå lite. Tyckte den var rätt mysig. Fångade inte stämningen i boken dock, så som filmatisering var den rätt urusel. Men synd ändå att de nu troligen inte blir mer filmer av böckerna, för lite underhållande tyckte jag ju ändå den var. Eller vad tror ni, blir det någon mer film?

Random tankar:
- Dimitri nej bara nej. Han gillade jag inte alls tyvärr. Han skulle ju vara skitsnygg. Men skådespelaren var inte alls tillräckligt snygg, inte alls som jag tänkt mig och inte tillräckligt vältränad.
- Rose gillade jag dock, hon var rolig och de fick ju ändå till att trots att skådespelaren egentligen är för smal så fick hon lite kurvor.
- Men blev tyvärr rätt äcklad av Dimitri och Rose tillsammans. Så det var ju inte så lyckat med tanke på att det är huvudämnet i typ hela serien....
- Christian tyckte jag var jättesnygg, han var nog rätt nära som jag hade föreställt mig.
- Slutscenen med Natalie tyckte jag tyvärr var rätt fånig och inte så spännande eller chockerande som jag minns scenen i boken.
- Men gillade flippen istället för kyssen i slutet :)


Divergent (2014)

Bok: Divergent by Veronica Roth

Minirecension:

Bra men inte makalöst bra, inte hungerspelen-bra så som jag ändå hade hoppats.

Stör mig på att filmen ändrade åldersgränsen så att två av de hemska dödsfallen tagits bort och alla som dör, dör så otydligt att man inte reagerar eller berörs av det. Sista scenen satt jag dock ändå med en klump i magen för att det var så spännande.  Men tycker de inte var tillräckligt klart för folk som inte läst boken varför det var så extra spännande. Att det blir så extra svårt för att det faktiskt är kompisar de måste skjuta.


The Book Thief (2013)

Bok: Boktjuven by Markus Zusak

Minirecension:

Söt film men inte så gripande som den borde ha varit.

 Random tankar: 
- Omg så fina lockar hon hade, verkligen jättesött!
- Snyggt också att håret växer. Gissade först att de filmade baklänges men sen såg jag i sista delen att de var löshår när håret var som längst.
- Men kändes väldigt fånigt att alla skulle ha tysk brytning.
- Slutet tyckte jag var lite konstigt och blev inte alls så känslosamt som det borde. [Hur dog dom? Av röken? Eller smäll mot huvudet? Gick så fort och var så tort slut...] kunde ha gjorts bättre tycker jag.

Veronica Mars (2014)

Minirecension:

Detta är ju ingen filmatisering av en bok men då det nu finns böcker som tillhör tv-serien så tänkte jag komma undan med det iallafall :P.

Detta hade jag tänkt skulle bli månadens film innan jag tog blogguppehåll för detta var en riktigt höjdare för mig som är ett stort Veronica Mars-fan.

Kändes precis som ett serieavsnitt, riktigt bra! Älskar att så många gamla karaktärer var med. Riktigt lycka att få mer av serien jag saknat så mycket. Var nästan gråtfärdig när det var slut, vill ju ha mer! Nästan en lite elak tease att nu få mersmak utan att kunna få kolla mer nytt.

Annars spännande och intressant, roliga repliker och äkta Veronica Mars-nostalgi. Ska lätt köpa dvdn sen och ha bredvid mina Veronica Mars dvdr! Bästa på länge! 

Random tankar:
Kul med många ansikten man kände igen utöver originalcastet. Så som killen från "Switched at birth" och många kändisar som var med en kortis. Plus kul att Kristen Bell's man fick vara med på ett hörn!
- Stackars fina [Piz, han är så himla fin :( förtjänar så mycket bättre <3].

Ender's Game (2013)

Bok: Ender's Game by Orson Scott Card

Minirecension:

Den här filmen hade jag väntat på i flera år sedan jag läste boken första gången och tokälskade den. Kände hur cool den hade kunnat vara som film men tyvärr blev jag väldigt besviken.

Filmen var tyvärr alldeles för kort. Allt gick för fort, så det som var bra hanns inte komma med och man hann inte förstå allt. Plus att det bästa i boken tycker jag var hans tankar, hur han analyserade allt och tänkte och planerade kring allt. Älskade även den psykologiska biten med relationen mellan hans syskon och inte de heller kom fram bra i filmen. Det enda positiva jag kan säga var att jag tyckte Battle Roomen var väldigt snygga och coola. Men hade återigen velat ha mer tid, ville hinna se en hel match, nu blev de bara hoppigt och man missade den coola taktiken bakom spelet. 

3 kommentarer :

  1. Håller med dig om Enders game. Jag älskade verkligen boken, tyckte just det psykologiska spelet var det som engagerade och det fick de inte fram alls i filmen tyckte jag.

    SvaraRadera
  2. Divergent var absolut inte lika spännande på film som i boken.Håller med, Enders game var för kort. Det saknades för mycket. I Boktjuven hade man fått till tidsandan riktigt bra och filmningen var snygg, men jag störde mig på det engelska talet med tysk brytning.

    SvaraRadera
  3. Book thief var väldigt bra tyckte jag, och funderade faktiskt också hur de fått till det med håret. Men jag blev så sugen så jag gick in och tittade och beställde löshår online på www.hairtastic.se
    Den senaste filmen jag såg nu var Bang Bang och utspelar sig i Sydafrika under 80-90 talet.
    Den borde du recesera
    /Emilia

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...