tisdag 12 januari 2016

Zombieöverlevnad / Perkeros / Wika och Oberons raseri

Eftersom jag är sämst på att blogga men har massa rec-ex som behöver recenseras så tänkte jag ta tag i några nu ^__^

Zombieöverlevnad av Herman Geijer, Jimmy Wallin

Svenska, 125 sidor. Utläst i Augusti 2015 Adlibris, Bokus

Minirecension:

Tog ett tag att läsa ut denna, inte för att den inte var bra eller intressant utan för att jag helt enkelt läser faktaböcker väldigt långsamt. Blev mer lagom att läsa lite i taget med jämna mellanrum, annars har jag en förmåga att tröttna. Hade inga höga förhoppningar att jag skulle gilla den då jag inte var sugen på den typen av läsning men i slutändan var det en väldigt intressant läsning och kommer nu i efterhand på mig själv med att tänka tillbaka på saker jag lärde mig i den =). 

Ett litet klagomål var dock att det var lite tråkigt att många saker som är roliga med zombies togs upp och förklarades varför de inte hade kunnat hålla i verkligheten. Vilket kanske inte alltid är så kul att läsa om även om det är sant, ifall man är zombiefan är ju inte lika skoj då ;) hehe. Annars gillade jag verkligen att han tagit reda på så mycket fakta och källor till olika forskning om kriser och överlevnad i olika sorters situationer. 

Så absolut en rekommendation och tips till er som vill lära er mer om överlevnad i allmänhet eller zombies ;)

PS: Var sen även på en föreläsning med honom vilket var riktgt skoj! Så har han den igen någonstans där ni är borde ni passa på!

Random tankar och frågor:

- Gillade sidan med olika växter, väldigt kul att lära sig mer om ätliga växter m.m

- Gillade även att det stod att kött inte var att föredra i överlevnadsyfte hehe vegon i mig gillar såklart de tipset ;) 


Perkeros av J.P. Ahonen, KP Alare

Svenska, 184 sidor. Utläst i September 2015 Adlibris, Bokus

Minirecension:

Story:

Hade inte läst hela bakgrundstexten, gillar inte att göra det så man spoilas. Så på grund av det så blev jag väldigt överraskad av magiinslagen. Men gillar verkligen hur de blandar realism med magi på ett intressant och bra sätt. Får en memoar-känsla samtidigt som galna grejer händer. Gillar det! En bra, annorlunda finsk grafisk novell, rekommenderar den verkligen!


Illustrationer:

Stilen är väldigt cartoony, men jag gillar det! Sött och väldigt fina färgtoner.


Random tankar och frågor:

- Synd att jag inte kan mer om musik... :(

- Lol från ingenstans är en björn med What? Trodde denna skulle vara icke-övernaturlig. 

- Irriterar mig på Jatta även om jag precis förstår henne... Ännu mer irriterad blir jag på Åke i som inte förklarar sig bättre och bevisar vad han känner. Suck pucko kille! ;p

- Vilka jättecreepy hästhuvuden!

- Väldigt oväntad twist på slutet, intressant! 



Wika och Oberons raseri av Thomas Day, Olivier Ledroit

Svenska, 72 sidor. Utläst i September 2015 Adlibris, Bokus

Minirecension:

Story:

Var tyvärr inte så imponerad av denna. Storyn kändes gjord och replikerna kändes styltiga och stela. Så tyvärr vart det här inte alls min kopp te. Hade behövt ha ett personregister med, var något förvirrad ibland över vem som var vem. Blandade ihop några av dem.

Illustrationer:

Även stilen var inte helt min stil tyvärr. Vackert och fina miljöer, men barnen såg ut som vuxna med allt smink och även om karaktärer hade tårar i ansiktet och grät så var ansiktena annars helt uttryckslösa.

Var också för mycket detaljer i alla bilderna för att passa i serie-form. Blir lite svårläst tyvärr. Hade passat bättre som tavlor!


Random tankar och frågor:

Markera dold text för att läsa SPOILERS!

- Alltså shit vilka bröst alla tjejer hade...>.< passar inte in med resten av tecknarstilen tycker jag :P. Sen var brösten är väldigt fult tecknade med.

- Varför skulle Bran så öppet kritisera ledningen? Han känner ju inte ens henne?

- Som vanligt variation på manliga karaktärers kroppar. Som för alla vargsönerna men alla tjejer är vackra och har stor byst. Suck!

- Va ska hon ska vara typ 16!?. Med dom brösten?! Och såklart förlora oskulden suck på alla manliga snuskgubbar-tecknare....

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...